tisdag 30 september 2008

Klänning av gammalt Marimekkotyg

Den här klänningen är gjord av en bit tyg som jag har haft hur länge som helst! .Har länge funderat på vad det ska bli av den biten.. inköpt på loppis för 2  € för några år sedan..

 

IMG_4688IMG_4689

Tyget är designat av Katsuji Wakisaka, heter "Nekku"  och är från år 1973. Valde att sy in kanten i fållen, för att ha kvar informationen som "bevis".

 

 IMG_4629

En klänning i storlek 80 blev det! Eller 6-12 månader. Och jo - jag har provat den på min son.. måste ju se om den passar.. Och det gjorde den! Klänningen har infodring ner till ärmhålen och knäppen i axlarna. Blev nu inte så proffsigt, men het ok!

IMG_4627 

Det där märket är lite knepigt att sy på.. blir lite bukligt.. har jag fel nål eller fel stygnlängd eller vad är felet? Jag hade nämligen sytt klart klänningen redan då jag fick mina märken, så tyckte att det var onödigt att börja sprätta, för att få in märket i sömmen..

IMG_4630

Härlig höstklänning! Skulle gärna ha en i min egen storlek, men tyg finns inte tyvärr..

Inga kommentarer: